Driven by you.
Drie iconische auto’s tentoongesteld door Maserati

Drie iconische auto’s tentoongesteld door Maserati

30 oktober 2018 16:48
Categorie: Maserati

Tipo 420M-58 – Eldorado (1958)

In 1958 had de Indianapolis 500 een sterkere aantrekkingskracht dan ooit te voren in Europa, dankzij de vele overwinningen van de 8 CTF. Maserati werd daarom aangetrokken door de 500 miles van Monza en bereidde hiervoor een speciaal geconstrueerde auto voor om te racen op het snelle, technisch veeleisende circuit van de stad. Dit was de Tipo 420 M-58, beter bekend als de “Eldorado”. 

Merak SS (1975)

Met het oog op het commerciële succes van de Bora, besloot Maserati in 1972 om een nieuwe, uitgesproken sportieve auto te ontwikkelen die zijn mannetje kon staan in het zeer competitieve sedan segment. Het resultaat was de Merak. 

Het ontwerp van de nieuwe auto werd toevertrouwd aan de Italdesign-firma van Giorgetto Giugiaro, die de Bora ook al had ontworpen. De ontwerpbenadering had meer dan één punt gemeen met de Bora. De nieuwe auto maakte gebruik van het Bora-platform voor de deuren, hetzelfde carrosserie en, met lichte aanpassingen, dezelfde ophanging en ook stuursystemen. De originele kenmerken zaten aan de achterkant, de buitengewoon compacte motor, waardoor twee extra stoelen gecreëerd konden worden in de cockpit. De auto werd gepresenteerd in het najaar van 1972 tijdens de Salon van Parijs als de Merak, vernoemd naar een ster in het sterrenbeeld van de Grote Beer. 

Khamsin (1973)

Bertone werd aangewezen om de nieuwe, elegante 2 + 2 coupé te ontwerpen die bedoeld was om de Ghibli te vervangen. 

De nieuwe auto, gepresenteerd op de salon van Parijs in 1973, heette de Khamsin, vernoemd naar een wind van de Egyptische woestijn. Khamsin betekent 50 in het Arabisch, het aantal opeenvolgende dagen dat de wind gewaaid heeft. Met een monocoque-constructie was het de eerste Maserati met voormotor die onafhankelijke wielophanging op alle vier de wielen toepaste. Met gladde, bochtige lijnen, gestileerd door het potlood van Marcello Gandini, had het een transparant achtergedeelte waardoor de auto een ongewoon lichte uitstraling kreeg. Zijn technische kenmerken voldeden aan de ontwerpnormen van de vroege jaren ’70.

De Khamsin was het laatste Maserati model dat werd ontwikkeld donder het technische beheer van Giulio Alfieri, wiens creaties de geschiedenis van het merk ongeveer 20 jaar lang vormden.

Naast de drie exclusieve klassieke Maserati-modellen, stond ook de Levante S GranSport MY19 SUV op de Maserati stand in Bianco Alpi-kleur, als eerbetoon aan de witte kleur van de Tipo 420 M-58.

Terug naar overzicht

Op driessenautogroep.nl gebruiken wij cookies en andere technieken om uw ervaring op onze website te verbeteren en om advertenties te tonen, ook met tracking cookies van derden die uw internetgedrag volgen. Bekijk ons cookiebeleid.
Als u doorklikt gaat u akkoord met het plaatsen van de cookies en technieken.

Melding sluiten